Iskolai mentálhigiéné rendszerszemléletű modellje
Horváth Józsefné Tóth Borbála-Horváth József
Öt éve Budapesten működő, majd két éve vidéken, Balassagyarmaton elkezdett mentálhigiénés szolgálatot ismertetünk, melynek sajátossága, hogy rendszerszemléletű megközelítéssel dolgozik, s modell értékkel bír. Jellemzői: Mentálhigiénés segítségnyújtás krízisbe került, vagy családi illetve iskolai problémákkal küszködő diákok számára. Helyben, az iskolában nyújt szolgáltatást, anonim módon is felkereshető. Szükség esetén konzultációs lehetőséget nyújt a pedagógusoknak. Módszerei: segítő beszélgetés, családterápia, relaxációs módszerek, intézmények közötti konferencia. Munkatársai: ifjúsági szakorvos, mentálhigiénikus-családterapeuta, pszichiáter-pszichoterapeuta. Előadásunkban ismertetjük a praxisunkban előforduló tipikus eseteket: tanulási nehézségek családi okok miatt, pszichoszomatikus panaszok orvosi kivizsgálás után, fiatalkorúak zaklatása különös tekintettel a szexuális zaklatásokra, táplálkozási zavarok. A szolgáltatás jelentősége: Ventillációs lehetőség az iskolai feszültségek levezetésére, primér prevenciót nyújt a neurotikus és pszichoszomatikus tünetek kialakulásával szemben, elősegíti a korábban elakadt, krízisben lévő fiatal személyiségének magasabb szintű integrálódását, és a belső erők aktivizálódását. Konklúzió: Egyszerű és közvetlenül elérhető lehetőség a pszichogén eredetű zavarok medikalizálódásának, illetve pszichiatrizálódásának a megelőzésére. Reflexiók: Az eddigi eredmények alapján fontosnak tartjuk, hogy általánosan, de különösen Magyarország veszélyeztetett régióiban mielőbb elterjedjen ez a segítő modell.
Kulcsszavak: primér prevenció, mentálhigiéné, rendszerszemlélet.